Blog
De Beste Vragenlijsten voor het Meten van Angst
- 06/22/2024
- Geplaatst door: Paul Medard
- Categorie: Uncategorized
Angst is een veelvoorkomend probleem dat zowel kinderen als volwassenen kan treffen. Het is essentieel om angst nauwkeurig te meten om effectieve interventies te kunnen bieden. In dit artikel bespreken we de beste vragenlijsten voor het meten van angst, variërend van instrumenten voor jonge kinderen tot vragenlijsten voor volwassenen.
Belangrijkste punten
- De Beck Youth Inventories 2nd Edition – Nederlandstalige Bewerking (BYI-2-NL) is een zelfrapportagevragenlijst die helpt bij het in kaart brengen van depressie en angst bij jongeren.
- De Vragenlijst voor Angst bij Kinderen 4-12 (VAK 4-12) meet de angst die kinderen ervaren in verschillende situaties en met betrekking tot diverse objecten.
- De Youth Self Report (YSR) is een vragenlijst voor jongeren om hun vaardigheden en emotionele en gedragsproblemen te beoordelen.
- De Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-NL) richt zich op het vaststellen van angstsymptomen bij jeugdigen.
- De Child Behavior Checklist (CBCL) bevat een subschaal voor angstig/depressief gedrag en is een algemeen screeningsinstrument.
1. Beck Youth Inventories 2nd Edition – Nederlandstalige Bewerking (BYI-2-NL)
De Beck Youth Inventories 2nd Edition – Nederlandstalige Bewerking (BYI-2-NL) bestaat uit vijf zelfrapportagevragenlijsten. Deze vragenlijsten kunnen afzonderlijk of gecombineerd worden ingezet om de beleving van een kind of adolescent op de volgende gebieden in kaart te brengen:
- Depressie
- Angst
- Boosheid
- Verstorend gedrag
- Zelfbeeld
De BYI-2-NL is bedoeld als screeningsinstrument voor jongeren in de leeftijd van 7 tot 18 jaar. Het biedt professionals een waardevol hulpmiddel om psychische klachten en het functioneren van jongeren te beoordelen.
2. Vragenlijst voor Angst bij Kinderen 4-12 (VAK 4-12)
De VAK 4-12 is een vragenlijst waarmee je voor een groot aantal situaties en objecten de angst kunt meten die kinderen ervaren. De vragenlijst bestaat uit 80 items. De items beschrijven situaties en objecten die bij kinderen angst kunnen oproepen. Bij elk item staan drie antwoordmogelijkheden, waarmee de mate van angst kan worden aangegeven.
Belangrijke Kenmerken
- Leeftijdsgroep: 4 tot en met 12 jaar
- Aantal items: 80
- Meet: Subjectief ervaren angst
De VAK 4-12 is een waardevol instrument voor professionals die de angstniveaus bij kinderen willen in kaart brengen.
3. Youth Self Report (YSR)
De Youth Self Report (YSR) is een vragenlijst waarop jongeren vragen beantwoorden over hun vaardigheden en emotionele en gedragsproblemen. Deze vragenlijst is bedoeld voor jongeren van 11 tot 18 jaar en biedt inzicht in verschillende aspecten van hun functioneren.
De YSR meet onder andere:
- Gedragsproblemen
- Sociaal functioneren
- Emotionele problemen
- Aandacht en hyperactiviteit
- Oppositioneel gedrag
- Obsessiviteit en compulsiviteit
- Agressie
- Angst en depressie
- ADHD
- Trauma en posttraumatische stress
De YSR is een waardevol instrument voor het meten van emotionele en gedragsproblemen bij jongeren.
4. Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-NL)
Een voorbeeld van een screeningsinstrument dat specifiek is gericht op het vaststellen van angstsymptomen is de Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-NL). Dit instrument kijkt naar het vóórkomen en de ernst van angstsymptomen bij jeugdigen van 7 tot en met 19 jaar.
De SCARED-NL is een zelfrapportagevragenlijst voor het in kaart brengen van symptomen van angststoornissen bij kinderen en jongeren. Het meet verschillende soorten angst, zoals gegeneraliseerde angststoornis, separatieangststoornis, sociale fobie, paniekstoornis en obsessief-compulsieve stoornis.
De SCARED-NL is een waardevol instrument voor professionals die werken met kinderen en jongeren die mogelijk last hebben van angststoornissen.
5. Child Behavior Checklist (CBCL)
De Child Behavior Checklist (CBCL) is een diagnostisch instrument dat wordt gebruikt om probleemgedrag en vaardigheden van kinderen en jongeren te kwantificeren. Het is geschikt voor kinderen van 1,5 tot 18 jaar en is beschikbaar in meerdere talen, waaronder Arabisch, Engels, Frans, Turks, Oekraïens, Pools, Russisch, Spaans en Turks.
De CBCL meet verschillende domeinen zoals:
- Gedragsproblemen
- Sociaal-emotionele problemen
- Aandachtsproblemen
- Hyperactiviteit
- Oppositionaliteit
- Obsessiviteit en compulsiviteit
- Agressie
- Angst
- Depressie
- ADHD
- Trauma en posttraumatische stress
- Internaliserend en externaliserend gedrag
De CBCL is een waardevol instrument voor professionals die werken met kinderen en jongeren, omdat het een breed scala aan gedrags- en emotionele problemen kan identificeren en kwantificeren.
6. Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2 (MMPI-2)
De Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2 (MMPI-2) is een van de meest gebruikte vragenlijsten voor het meten van psychopathologie en persoonlijkheidskenmerken. Deze vragenlijst bestaat uit 567 items en is ontworpen om een breed scala aan psychische aandoeningen en persoonlijkheidsstructuren te beoordelen.
De MMPI-2 is een uitgebreide en gedetailleerde test die vaak wordt gebruikt in klinische settings, zoals ziekenhuizen en psychologische praktijken. Het biedt waardevolle inzichten voor diagnostiek en behandelingsplanning.
Let op! De MMPI-3 verschijnt in juni 2024. Maak nu alvast kennis met alle verbeteringen in deze vernieuwde versie en schrijf je in voor de interesselijst voor extra introductievoordeel!
7. Competentie-Belevingsschaal voor Adolescenten (CBSA)
De Competentie-Belevingsschaal voor Adolescenten (CBSA) is een zelfrapportagelijst die speciaal is ontworpen voor jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Deze vragenlijst helpt professionals om een indruk te krijgen van de competenties en eigenwaarde van adolescenten. De CBSA meet verschillende aspecten van zelfbeleving, waaronder schoolprestatie, vriendschap, sportiviteit en zelfbeeld.
Belangrijke Kenmerken
- Leeftijdsgroep: 12-18 jaar
- Meet competenties en eigenwaarde
- Zelfrapportagelijst
- Verschillende levensgebieden zoals school, sport en sociale relaties
De CBSA biedt een waardevol inzicht in hoe jongeren zichzelf zien en hun plaats in de wereld ervaren.
8. Angst, Depressie En Stemming Schaal (ADESS)
De Angst, Depressie En Stemming Schaal (ADESS) is de Nederlandse vertaling van de Anxiety, Depression And Mood Scale. Het is een meetinstrument, waarmee je depressie en angst bij volwassenen met een verstandelijke beperking in kaart brengt.
Door middel van ADESS kun je als begeleider gedrag (angst en depressie) observeren. De vragenlijst bestaat uit 28 vragen die verdeeld zijn over vijf onderdelen:
- Verlies van levenslust (depressieve stemming)
- Algemene angst
- Stemmingsstoornis (hierdoor hyperactief/manisch gedrag)
- Sociale vermijding
- Dwangmatig (obsessief) gedrag
De vragenlijst wordt ingevuld door familieleden, begeleiders of een andere naaste.
ADESS is een waardevol instrument voor het observeren van angst en depressie bij volwassenen met een verstandelijke beperking.
9. Zelfinventarisatielijst Posttraumatische Stressstoornis (ZIL)
De Zelfinventarisatielijst Posttraumatische Stressstoornis (ZIL) is een korte zelfbeoordelingsvragenlijst die wordt gebruikt voor het vaststellen van een Posttraumatische Stress-stoornis (PTSS) bij volwassenen vanaf 18 jaar. Deze vragenlijst helpt bij het in kaart brengen van de beleving van angst en andere symptomen die gepaard gaan met PTSS.
Kenmerken van de ZIL
- Zelfbeoordelingsvragenlijst
- Gericht op volwassenen vanaf 18 jaar
- Meet symptomen zoals herbeleving, vermijding en hyperarousal
Toepassing
De ZIL wordt vaak ingezet in klinische settings om een beeld te krijgen van de ernst van de PTSS-symptomen. Het is een nuttig instrument voor zowel diagnostiek als het monitoren van de voortgang tijdens de behandeling.
De ZIL biedt een waardevol inzicht in de psychische klachten en het functioneren van volwassenen die een traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt.
10. Inventarisatielijst Omgaan met Anderen (IOA)
De Inventarisatielijst Omgaan met Anderen (IOA) is een zelfbeoordelingslijst die sociale angst en vaardigheden bij adolescenten en volwassenen meet. Deze vragenlijst helpt professionals om een beeld te krijgen van de sociale interacties en de mate van angst die iemand ervaart in sociale situaties.
De IOA is vooral nuttig voor:
- Het identificeren van sociale angststoornissen
- Het evalueren van sociale vaardigheden
- Het monitoren van veranderingen in sociale interacties na interventies
De IOA biedt waardevolle inzichten voor zowel diagnostiek als behandeling van sociale angst en vaardigheden.
Conclusie
Het meten van angst is een cruciaal aspect binnen de geestelijke gezondheidszorg, zowel voor kinderen als volwassenen. De verschillende vragenlijsten die in dit artikel zijn besproken, zoals de BECK Youth Inventories (BYI-2-NL), de Vragenlijst voor Angst bij Kinderen (VAK 4-12), en de Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-NL), bieden professionals waardevolle instrumenten om angstniveaus te beoordelen en te monitoren. Elk instrument heeft zijn eigen specifieke focus en doelgroep, wat het mogelijk maakt om een gedetailleerd en gepersonaliseerd beeld te krijgen van de angstbeleving van de patiënt. Door het juiste instrument te kiezen, kunnen zorgverleners effectievere interventies plannen en uitvoeren, wat uiteindelijk bijdraagt aan een betere geestelijke gezondheid en welzijn van de patiënt.
Veelgestelde Vragen
Wat is de Beck Youth Inventories 2nd Edition – Nederlandstalige Bewerking (BYI-2-NL)?
De BYI-2-NL is een zelfrapportage vragenlijst die de beleving van kinderen en jongeren meet op gebieden zoals depressie en angst.
Voor welke leeftijdsgroep is de VAK 4-12 bedoeld?
De VAK 4-12 is ontworpen voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar en meet de angst die zij ervaren in verschillende situaties en voor verschillende objecten.
Wat meet de Youth Self Report (YSR)?
De YSR is een vragenlijst waarmee jongeren vragen beantwoorden over hun vaardigheden en emotionele en gedragsproblemen.
Wat is het doel van de Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-NL)?
De SCARED-NL is een instrument dat kijkt naar het vóórkomen en de ernst van angstsymptomen bij jeugdigen van 7 tot en met 19 jaar.
Wat is de Child Behavior Checklist (CBCL)?
De CBCL is een algemeen screeningsinstrument dat emotionele en gedragsproblemen bij kinderen meet, waaronder een subschaal voor angstig/depressief gedrag.
Wat meet de Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2 (MMPI-2)?
De MMPI-2 is een veelgebruikte vragenlijst voor het meten van psychopathologie en persoonlijkheidskenmerken.
Wat is de Competentie-Belevingsschaal voor Adolescenten (CBSA)?
De CBSA meet de emotionele en gedragsproblemen bij adolescenten.
Wat is de Angst, Depressie En Stemming Schaal (ADESS)?
De ADESS is een meetinstrument voor het in kaart brengen van depressie en angst bij volwassenen met een verstandelijke beperking.